Netto-sag på vej i Arbejdsretten
Sagen om brug af cirka 100 tyske lastbiler og chauffører til varekørsel for Netto-kæden er på vej i Arbejdsretten. To tyskere er snydt for cirka 100.000 kroner hver, og yderligere seks sager om underbetaling er på vej.
Nu er sagen om brug af cirka 100 tyske lastbiler og chauffører til varekørsel for Netto-kæden på vej i Arbejdsretten. (Arkivfoto.) Leveringen af varer til Nettos danske butikker foregår med hjælp fra cirka 100 tyske chauffører og lagerarbejdere ansat på discountvilkår.
Netto's underleverandør og arbejdsgiver for tyskerne, KP Logistik, hævder at alt er i skønneste orden. Men 3F's Transportgruppe er så uenig med arbejdsgiverne om de tyske ansattes forhold, at en række sager om underbetaling og brud på overenskomsten nu er på vej i Arbejdsretten.
To af de tyskere, der har arbejdet for Netto forhyret af KP Logistik, hedder Tino Walther og Uwe Kliefoth.
De har arbejdet for firmaet i henholdsvis seks og syv måneder og meldte sig i den forbindelse ind i 3F Kongedalen.
Her har formand Egon Nissen regnet ud, at de to mænd er blevet underbetalt så det klodser. Sammen med 3F's Transportgruppe kræver afdelingen cirka 100.000 kroner pr. mand i efterbetaling.
- Og vi har foreløbig seks sager mere på vej. Der er nemlig flere tyske medarbejdere hos KP Logistik, der har meldt sig ind i 3F, siger Egon Nissen.
Afviser sag
Netto-kæden vil ikke kommentere sagen om underbetaling. Og også hos KP Logisk er der stille.
KP Logistik afviser dog, at der er tale om brud på love og overenskomster i Danmark. Men firmaet ønsker ikke at kommentere de sager 3F har rejst på vegne af tyske medlemmer eller at svare på spørgsmål om virksomhedens brug af tyske chauffører og lastbiler indregistreret i Tyskland.
- Vi har ingen kommentarer. Nu synes jeg sagen må gå sin gang. Men jeg kan oplyse, at vi er i fuld gang med at omregistrere vores biler, så de kommer på danske plader. Og de tyske chauffører bliver i den forbindelse tilbudt ansættelse direkte i firmaet efter dansk overenskomst, siger underdirektør i KP Logistik Lars Brokholm.
Over 100 tyske chauffører
KP Logistik vil ikke oplyse hvor mange tyske lastbiler og chauffører, der er i sving med at bringe varer for Netto. Men de tyskere Fagbladet 3F og 3F's tillidsfolk har talt med, oplyser at der er tale om cirka 100 chauffører og lagerarbejdere. Samtidig vidner trafikken af lastbiler ved Nettos lager i Køge om, at det handler om meget mere end en enkelt lastbil.
En formiddag sidst i juli kunne Fagbladet 3F tæller mere end 20 tyskindregistrerede lastbiler, der forlod Nettos lager på få timer.
Som tidligere beskrevet i Nyhedsbrevet 3F, anklager 3F's Transportgruppe desuden KP Logistik for brud på loven med brugen tyske lastbiler til distribution af varer i Danmark.
Også den anklage bliver afvist af KP Logistik. Men Netto har meldt ud, at KP Logistiks tyske lastbiler, der kører for Netto, skal være på danske nummerplader senest pr. 1. oktober i år.